Nieuws

Ieder jaar zijn er wel een paar trends te ontdekken op de Nederlandse terrassen. Ineens is men weg van een nieuw biersoort, een onontdekte wijn of een nieuwkomer op het gebied van fris. Het lijkt misschien of mensen vanuit het niets vragen naar deze drankjes, maar niets is minder waar.
Iedere zomer kent zo zijn eigen trendy drankje. Zo was rosé een paar jaar geleden dé terrassensatie. Twee jaar geleden veranderde dit al naar het rosébier en inmiddels moet ook dit drankje weer plaats maken voor een ander drankje. Wat zijn de terrastrends van 2015?
Steeds meer Radler verkrijgbaar op Nederlandse terrassen
Op dit moment is Radler één van de populairste drankjes op het terras. Zodra de zon begint te schijnen, worden de Radlers in grote getale verkocht. Om een idee te geven: vorig jaar rond deze tijd verkocht ongeveer 50% van de terrassen Radler. Dit jaar is dat gestegen naar maar liefst 95%. Er zijn dus nog maar weinig terrassen te vinden waar u het frisse biertje niet kan vinden. Maar ook de speciaalbieren doen het deze zomer goed.
Andere trends
Vrijwel iedere stad (en veel dorpen) hebben een 'eigen' bier. Daarnaast zijn wijnen en cocktails zoals gin-tonic, Aperol Spritz en Hugo populair. Vooral die laatste is de laatste twee jaar met een flinke opmars bezig. Het drankje, dat wordt gemaakt van prosecco, is licht en gemakkelijk te bereiden voor horecapersoneel. Toch zijn niet alleen alcoholhoudende drankjes populair. 93% van de terrassen verkoopt namelijk verschillende alcoholvrije bier op het terras, terwijl dit percentage vorig jaar nog maar op 32% lag.
Alcohol of geen alcohol?
Jarenlang was alcoholvrij bier absoluut niet populair. Volgens sommigen komt dit door caberatier Youp van 't Hek, die het 0.0 bier in de jaren '90 de nek omdraaide. Het heeft dus flink wat jaren geduurd, maar het bier is bezig met een flinke comeback. Een ander drankje dat met een comeback bezig is, is de ouderwetse limonade. Uit een flesje of zelf gemaakt de de horecagelegenheid...we zien ze steeds vaker.
De zomer van 2016
Trendwatchers voorspellen dat we volgend jaar dranken zoals Vermouth en Tinto De Verano (een Spaans drankje op basis van rode wijn en frisdrank) op terrassen. Bent u als horecaondernemer een zogenaamde 'early adopter'? Sla deze drankjes dan alvast in en wie weet zit u volgend jaar helemaal goed.